torsdag 5 januari 2012

En lycklig person

Hittade lite tänkvärda ord om lycka av en föreläsare som heter Ola Wallstrom.

En lycklig person - 5 januari

För några dagar sedan läste jag några fantastiska rader skrivna av Beran Wolfe: ”Om du observerar en riktigt lycklig person kommer du att hitta den personen i full färd med att bygga en båt, skriva en symfoni, utbilda en son, odla dahlior eller leta efter dinosaurieägg i Gobiöknen. Den personen kommer inte att söka efter lyckan som om det vore en knapp som rullat in under byrån, på jakt efter den som om den vore ett mål i sig själv.”

Jag tror att Wolfe har rätt. Jag tror att vi hittar lyckan genom att göra det vi älskar och som ger oss en känsla av tillfredsställelse. Under många år gjorde jag själv inte det jag älskade att göra. Jag letade efter lyckan som om den fanns utanför mig själv och blev på kuppen en riktig gnällspik.

Men en dag fattade jag ett nytt beslut. Jag bestämde mig för att från och med nu ska jag ägna min tid åt det jag brinner för och inget annat. Det är vad jag har gjort sedan dess och har på köpet fått ett mycket bättre och roligare liv på alla sätt.

Vi behöver hitta det vi brinner för, ägna vår tid åt detta och det är precis här som vi kommer att finna lyckan. Då blir vi plötsligt medvetna om att vi är lyckliga, genom känslan som bubblar i hela kroppen.

Vad är det som du älskar att göra? Vad får dig att känna lycka?

Jag föreslår att du accelererar veckan ut genom att fundera på vad du mest av allt tycker om att göra. Och sedan sätter du igång och gör just det. Vem vet – då kanske du hittar din lycka?
(text Ola Wallström)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar